lördag 11 juli 2009

Rabarberplantan är skördad!!

Hej på er!!


I dag har jag och hela familjen varit på marknad i Björketorp. Regn, så många av knallarna hade inte kommit.... Så färden gick vidare till Skene Järn. En bra affär där hela familjen kan gå timmvis, den enda som inte var så imponerad av det hela va Melker...

Nu i eftermiddag efter middagen fick jag för mej att jag skulle koka rabarbersaft...

Min planta såg verkligen fin ut!! Plockade in några stjälkar...

Fram med citroner och pressade skar och vägde... Ut i landet och plocka de som va kvar...

Bara 500 gram.. skulle ju ha minst 1 kg!!! Besviken jag blev...

Här är min nya citrus press från Höganäs, inhandlad idag.

Inte bara snygg utan fungerade kanonbra också!!



Jaha, det va vad som blev en halv flaska saft.....





Och en tom rabarberplanta... Ler ändå....


Nu skall familjen ta en tur ut i skogen, har sett att det gula guldet har börjat titta upp!!!

Mer om det i morgon!!!

Hoppas ni har en skön lördag, kram Camilla.






6 kommentarer:

  1. Ni får njuta desto mer av den saft som ändå blev!:)
    Har bakat idag, men nu blev jag sugen på att baka muffins också. Har ju lite blåbär i frysen som jag borde göra något med.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Vad mysigt att göra egen saft, det har jag också tänkt göra men ska testa jordgubbssaft. Känns så härligt att få göra det själv.

    Hoppas att ni hittade mkt svamp.
    Kram Ida

    SvaraRadera
  3. Usch vad jag har varit slarvig...Har missat masspr hos dig. Har haft lite trötthet på att lämna kommentarer. Vad synd att det inte blev mera saft. Jag har aldrig gjort saft, måste nog testa..

    Kramkram Anne

    SvaraRadera
  4. Hej svejs.....
    Härligt gott med rabarbersaft.Jag gjorde det faktiskt i juni och gav det till fröknarna på skolan istället för en blomma...Mycket uppskattat kan jag säga;) Ett litet tips...Men det är så ljuvligt gott, en riktig sommarklassiker! Då blir det hårdvaluta på dina droppar kan jag tänka ;) Vad härligt goda muffinsarna såg ut oxå! Kram Carina

    SvaraRadera
  5. Den blev säkert jättegod!
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  6. Mmmm det är så otroligt gott med rabarber och rabarbersaft. Pajer och mycket annat också. Mums! Jag gjorde också rabarbersaft nyligen och den gick åt hehe.

    Hoppas du får en fin kommande vecka. Kram Josefin

    SvaraRadera