söndag 23 augusti 2009

Sticklingar av Porslinsblommor...

Hej på er!!
Ja då va nästan helgen till ända... Fort det går....
Idag har det grejats både ute och inne. Rensat lite land plockat bort lite i grönsakslanden.
Gjort höstfint helt enkelt... Planterade även 2 höstkrukor utanför dörren.
Brukar ju föröka mina krukväxter titt som tätt, tycker det är riktigt roligt att pilla med.
Älskar bågväxter av alla de slag, men de kostar ju en del dom där...
Här hemma har vi hur många som helst, jag fixar dom själv...
Brukar oftast ta långa revor och sticka ner i jorden eller så klipper jag revan i många små, huvudsaken är ju bara att det måste bli 2 blad kvar.. Fort växer dom till sej..
Tänkte jag skall visa hur jag gör.. Jag planterar alltid rätt i krukan med leca i botten.
I med sådana här bågar i krukorna, köper dom på Blomsterhuset i Bollebygd.
Kan tänka mej att de finns lite varstans i blomsteraffärerna..

Den här gången använder jag långa revor, annars hade jag delat denna i 2 dragit av de 2 sista bladen på stjälken och sen ner i jorden.
Vattnar rätt mycket för än har de inga rötter ju..


Så virar jag revorna...
Vips blev det en så här fin växt..
Ni vet väl att ju mer ni klipper ju finare blir era Porslinsblommor.



I vardagsrums fönstret srår 4 på tillväxt..
De här har jag satt som sticklingar, efter ca 4 veckor kommer revorna och du kan börja vira runt bågen.




Dom stora bågarna i mitten satte jag efter jul, och de är hur stora som helst..
Den lilla på bordet satte jag för en månad sedan, och där kommer det massor med små skott nu...
Prova, det är bus enkelt.
Nu skall vi äta sen sova barn därefter skall jag titta in hos er och se vad ni haft för er tänkte jag..
Hoppas ni får en bra söndagskväll.
Kramar från Camilla.






13 kommentarer:

  1. jag har en supergammal Hoya efter farmor, den är ca 50 år men så himla prickig och ful i bladen, ska jag bara klippa ner den då eller vad tror du?
    Vad snygga fönster du har förresten, jag är avis. Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också blommor på båge och det sista har jag bara köpt olika porslinsblommor. Tack för beskrivning på hur du gör, det ska jag testa nästa gång jag vill ha nya!:)
    Gör du likadant med hjärtan-på-tråd?
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det var det jag sa, dina fingrar är lite grönare än tex mina. Jag tror alla växter gillar dig, det ser så enkelt ut detta. Får sno en reva hos nån bara...fniss. Det är nog nån på jobbet som har, då ska jag prova.
    Ha en fin kväll
    Kramis AnnaMaria

    SvaraRadera
  4. Gillar också växter på båge så tack för tipset! Wow vilken fin utsikt ni har genom den fönsterväggen! Jättefint!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  5. Hej vännen!
    Tack för din goa kommentar.
    Å du har det ju sååå fint! Å tack för blomtipset!
    Kramar Agnetha

    SvaraRadera
  6. Du har riktigt gröna fingrar du!.. =)
    Det ser ju så enkelt ut, men jag är ju sån som knappt kommer ihåg att vattna mina blommor så här är det inte vad som helst som överlever... ha ha.

    Ha en skön söndagkväll!
    Kram Patricia

    SvaraRadera
  7. Hej Vännen!
    Tack för tipset om sticklingarna, det måste jag ta från min enda porslinsblomma som står i köksfönstret, har haft den i flera år!
    Superfina krukor du har där:)

    Vad roligt att du varit på auktion, visst är det kul;)

    Snygga vikter du hittade på loppis, de o det gamla strykjärnet passar jättebra där på hyllan mot det vita.

    Ha en skön kommande vecka,

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  8. Så bra du är med blommor!!
    sådålig på det!! borde göra lite mer sååå. blir ju en hel del billigare ju!!

    såå vackra ktukor med..o ert fönster...sååå vackert!!!

    kramelikram Millan ♥

    SvaraRadera
  9. Hej, hittade hit genom ett rött monogram. Tack för tipset för blombåge. Ska absolut testa, har inte så gröna fingrar men det såg enkelt ut. Nu ska jag kika vidare hos dig.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Jag visste inte att man kunde sätta dem i jord på en gång. Jag har satt dem i vatten. Min porslinsblomma är så klen trots att jag haft den något år. Tror det blir för dåligt ompysslad... Dina är jätte fina! Kram Stina

    SvaraRadera
  11. Ja, visst är det fint med blommor på båge...Själv har jag nästan bara murgröna på båge! men dina ser ju jättefina ut! Kram Therese

    SvaraRadera
  12. Vad fina krukor du har och vad duktig du verkar vara med blommor, riktigt gröna fingrar:-) Tack för att du delar med dig, kraam Sofia

    SvaraRadera
  13. Så fint det blev med dina gardiner och lampkjolar. Vackra blommor också. Jag syr också lite nu, hissgardin, lampkjol och stolskjol ska det bli. Gullig liten tvååring måste jag säga.
    Ha det gott!
    Kram Susanne

    SvaraRadera